Onbedekte ontwerpen van Iraanse tapijten

Het algehele ontwerp van een Iraans tapijt bestaat uit het achtergrondontwerp en dat van de randen. De randen vormen een frame rond het hoofdgedeelte van het tapijt en bestaan ​​meestal uit drie secties: binnen-, buiten- en hoofdgedeelte. De maat en het patroon van het tapijt bepalen het ontwerp van de hoofdrand.

Tapijtontwerpen kunnen grofweg in twee soorten worden verdeeld: roterend; en gebroken. De roterende tapijtontwerpen bestaan ​​uit gebogen lijnen die op geruit papier zijn getekend voordat ze worden geknoopt. De onderbroken lijnen bestaan ​​uit simpele rechte lijnen die niet op papier getekend hoeven te worden voor het knopen. Deze laatste categorie is van groter belang voor landelijke en nomadische kunstenaars.

Verschillende tapijtontwerpen
De meest bekende Iraanse tapijtontwerpen zijn: Driehoekige Citroen, Gebednis, Vaas, Ingelijst, Boom, Aigrette, Shah Abbas, Arabesque, Portret, Europese Bloem, Gemengde Vis, Gestreept, Vier Seizoenen, Verspreiding, Turkmeens en Jachtveld.

Triangular Lemon (Lachak Toranj): Het werd voor het eerst gebruikt om lederen boekomslagen te versieren en is een van de mooiste en meest populaire Iraanse ontwerpen. Het wordt al sinds de 16e eeuw gebruikt in tapijten. Het citroenontwerp is meestal rond en soms elliptisch. Een kwart van een citroenontwerp verschijnt in elke hoek van het hoofdgedeelte van het tapijt.

Prayer Niche (Mehraby): Dit ontwerp is geïnspireerd op bogen en gebedsnissen door moskeeën, maar later zijn er nog enkele andere decoratieve elementen toegevoegd, zoals zuilen, bloemen en bladeren.

Vaas (Goldany): Dit ontwerp bestaat uit verschillende soorten en maten bloemenvazen, die soms vol bloemen staan ​​en het grootste deel van de tapijten vullen.

Tree (Derakhty): Dit ontwerp omvat prachtige bomen, vooral ceders en treurwilgen, die te zien zijn op de tapijten van koninklijke hoven, terwijl eenvoudigere bomen te zien zijn bij die van dorpelingen en nomadenstammen.

ByvandenBelt 235
ByvandenBelt 234
ByvandenBelt 236

Arabesque (Eslimy): dit ontwerp bestaat uit plantachtige krommingspatronen en heeft een lange geschiedenis in de decoratieve kunst van het oude Iran. Het Perzische woord voor Arabesque (Eslimy) is waarschijnlijk afgeleid van het woord Eslimy, wat bud betekent.

Een van de bekendste soorten van dit patroon is de Dahan Azhdary, die overvloedig voorkomt in het Bidjar-tapijt. In deze vorm is het eindgedeelte van elke tak verdeeld in twee delen die lijken op de kaken van een draak.

Portret: Dit is een ontwerp dat niet mag worden verboden wanneer de islam Iran binnenkomt. Het werd geïnterpreteerd als tegen de principes van de islam in die tijd. Safavids stond opnieuw toe dat koningen en wereldberoemde mannen zoals Christopher Columbus werden afgebeeld.

Gemengde vis: eerst gemaakt in Herat, het staat ook bekend als het Herat-ontwerp. Herat was een Iraanse stad vóór de onafhankelijkheid van Afghanistan. Dit ontwerp heeft vier vissen rond een tapijt. Het beeld van de vis is soms zo abstract en gestileerd dat het nauwelijks op een vis lijkt en meer op een blad lijkt.

Jachtveld: Dit ontwerp toont verschillende soorten wilde dieren en vogels samen met bomen. De dieren zijn meestal leeuwen, gazellen, wolven, luipaarden en herten. Echte en legendarische dieren worden meestal afgebeeld op verschillende hoeken van de tapijten. In het pre-islamitische Iran werd dit ontwerp gebruikt in aardewerk en textiel. Het werd populair tijdens de Safavids om ze op Iraanse tapijten te maken.

Staand ontwerp, Isfahan

Jagdfeld, door meester: Isa Bahadori

Foto door Veerle Contant op Unsplash

Felix van den Belt

Felix van den Belt

Geef Felix een opdracht over tapijten en hij zal ervoor gaan. Hij luistert en stelt vragen. Wat is de geschiedenis en wat maakt bepaalde tapijten uniek? Wat valt er te zeggen over het sociale leven om de tapijten heen? Felix' passie voor tapijten zet hem ertoe deze vragen als geen ander verder te ontdekken.

0 Shares
Pin
Share
Share
Tweet
Share