Zollanvari heeft ernaar gestreefd oude weeftechnieken nieuw leven in te blazen om haar missie om deze buitengewone kunstvorm, die al meer dan 2000 jaar voor toekomstige generaties wordt gekoesterd, te behouden.

Tijdens mijn reis door Iran reisde ik langs de stadsroute die vele anderen namen; Teheran, Isfahan, Yazd en dan Shiraz. Toen ik eenmaal de stad Shiraz bereikte, stond ik versteld van de tuinen, de graven van dichters en de oude stad Persepolis. Shiraz ligt in de provincie Fars, waar de naam Perzië van afgeleid is, het huidige Iran.

Omdat het mijn missie was om in contact te komen met iedereen die met mij over tapijten wilde praten, vond ik snel de Vakil Bazaar. Daar leerde ik dat veel tapijten in die bazaar werden gemaakt door de Ghashghai nomaden die in het Zagros berggebied rond de stad wonen. Deze tapijten zijn bekend onder de Ghashghainaam en soms onder de naam Shiraz.

Een tapijthandelaar gaf me opdracht Gholamreza Zollanvari te bezoeken. Ik ontdekte al snel dat ik een oud familiebedrijf tegenkwam dat in 1942 begonnen was met de handel in tapijten. Op 13-jarige leeftijd werd Gholamreza omringd door tapijten, voornamelijk formele tribale tapijten geweven door de nomaden van de Fars-regio. Toen hij in de bazaar werkte, merkte hij dat een bepaald soort tapijt minder aanwezig was: de Gabbeh. Een Gabbeh is een handgeweven pooldeken dat wordt gekenmerkt door een abstract ontwerp dat steunt op open kleurvlakken en speelse geometrie. Gabbehs worden geweven door tribale vrouwen en worden voornamelijk gebruikt als ‘beddengoed’ door de nomadische stammen van het Zagros-gebergte in Iran, waaronder de Koerdische, Luri en Ghashgha’i-bevolking.

Gholamreza zou snel te voet of vergezeld door een ezel door het Zagros-gebergte reizen, op zoek naar de nomadische mensen die deze tapijten maakten en speciale stukken van hen kochten die en zou snel zijn eigen winkel oprichten om ze te verkopen. Vervolgens besloot hij om met deze wevers een collectie Gabbehs te ontwikkelen in nieuwe kleuren, ontwerpen en grote maten om een ​​beroep te doen op de westerse markten en daarbuiten. Als gevolg daarvan werd Gholamreza bekend als de ‘vader van de Gabbeh’. Vaak werden in de ontwerpen van deze Gabbehs leeuwen afgebeeld. Deze leeuwen werden met de hand geknoopt door verloofde jonge vrouwen en als onderdeel van hun bruidsschat naar hun nieuwe huis gebracht. De ‘leeuw’ Gabbeh was de inspiratie voor het logo van het familiebedrijf Zollanvari.

ByvandenBelt
ByvandenBelt

Dit erfgoed laat zien dat Zollanvari de geest van tapijtontwerp en -weven belichaamt – een buitengewone kunstvorm die al meer dan 2000 jaar over de hele wereld wordt gekoesterd. Dit diepgaande begrip van de pracht en overvloed van de weefesthetiek informeert hun tapijtproductie, waardoor het uniek en tijdloos is. Dit zijnkwaliteiten die de naam Zollanvari hebben getransformeerd in een wereldwijde pionier in het creëren van tapijtkunst.

Het concept van een hulpbronnenefficiënte en duurzame productie is diepgeworteld in Zollanvari. In elke fase van hun creatie van tribale tapijten, tapijten en kelims hebben ze geprobeerd om tot op de dag van vandaag het delicate evenwicht tussen de lokale omgeving, de economie van het weefgebied – namelijk deze nomaden van het Zagros-berggebied van Iran – te bewaren. , en hun sociale identiteit met gevoel voor hun traditionele manier van leven.

Hun strategie vanaf het begin ongeveer driekwart eeuw geleden was om het milieu van de nomadische stammen te behouden door gebruik te maken van de hoogste kwaliteit hooglandwol uit het Zagros-gebergte, bekend om zijn soepelheid. Deze was ideaal voor het maken van tapijten. De wol die ze gebruiken, wordt traditioneel met de hand gesponnen en met de hand gekaard en geverfd met de hoogste kwaliteit milieuvriendelijke plantaardige kleurstoffen gemaakt van planten die zijn verzameld in de directe omgeving van de nomadische wevers. De ververij wordt beheerd door een meesterverver wiens kennis en ervaring door is voortgevloeid uit de vele generaties voor hem in een familie die zich toelegt op de kunst van het verven. Daardoor kunnen deze vaardigheden voor toekomstige generaties worden gegarandeerd.

Zollanvari heeft ernaar gestreefd oude weeftechnieken (sommige worden bijna niet meer gebruikt) nieuw leven in te blazen om de diversiteit van weeftechnieken te stimuleren en nieuwe variaties te ontwikkelen, om hun missie te volbrengen om deze buitengewone kunstvorm te behouden die al meer dan 2000 jaar wordt gekoesterd voor toekomstige generaties.

Ze hebben een aantal geweldige video’s gemaakt die heel speciaal materiaal bevatten. Bekijk het op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=SlPJUPT00tE

En hun website. Is ook een bezoek waard.

Foto door Zollanvari

Felix van den Belt

Felix van den Belt

Geef Felix een opdracht over tapijten en hij zal ervoor gaan. Hij luistert en stelt vragen. Wat is de geschiedenis en wat maakt bepaalde tapijten uniek? Wat valt er te zeggen over het sociale leven om de tapijten heen? Felix' passie voor tapijten zet hem ertoe deze vragen als geen ander verder te ontdekken.

0 Shares
Pin
Share
Share
Tweet
Share